Bare 4 dager igjen…

Tiden går utrooolig fort, det føles ikke ut som det var så lenge siden jeg satt å meldte på Nico til Dogs4All. Og nå snart er vi der. Kun 4 dager igjen til jeg og Ingrid kjører nedover til Lillestrøm 🙂

Jeg gleder meg utrooolig mye. Vi skal ligge på camping. Nico og Aaroh skal være med og det blir så koslig. Dog må vi nok sette ned foten for herjing ganske kjapt, det er lenge siden gutta goys har sett hverandre nå så gjensynsgleden blir nok stor tenker jeg. De passerte hverandre på Orkdalsutstillingen og både Aaroh og Nico tok helt av «Jeg KJENNER deeeg!». hehe 🙂 Men de skal trossalt sitte i bilen sammen i noen timer så da føler de kanskje at de har hilst seg ferdig. Håper jeg. hehe.

Diesel, Aaroh og Nico
Aaroh og Nico er da bestekompiser (om man kan kalle det slik i hundeverden!) Dette er et bilde fra sommeren. Diesel (hvit boxer), Aaroh (brun boxer) og Nico (dalmatiner) 🙂 Ligger og koser seg på plena til Ingrid (som da eier Aaroh og Diesel).

Vi er derimot litt nervøse frem til Onsdag. Både jeg og Ingrid. Forrige helg var vi på orkdal på utstilling. På lørdag fikk jeg høre at en bulldog fra utstillingen hadde fått kennelhoste O.o Jeg ringte Ingrid straks for å gjøre henne oppmerksom på dette. I går fikk jeg vite at Rottweileren til venninna mi har fått kennelhoste. Så nå er vi nervøse. Spurte Ingrid og i dag har ikke Aaroh noen symptomer (hoste). Nico har vært ute og sprunget med Bronto og ingen hoste der heller 🙂 Heldigvis!! Kun litt harking da han slukte litt vann som gikk i feil rør. hehe.

For de som kanskje ikke har hørt om kennelhoste så kan jeg jo raskt gå gjennom hva det er.

Kennelhoste
Kennelhoste er ikke noe som kun hunder på kennel får, selv om det heter kennelhoste. Det er typisk å få på steder hvor det er mange hunder samlet slik som en utstilling, eller store stevner o.l. Jo større utstilling, jo høyere sannsynlighet er det for å få kennelhoste. Og etter storutstillingene hører man ALLTID om mange hunder som får kennelhoste.

Kennelhoste er noe man vaksinerer seg mot. Men vaksinen varer kun 6 mnd (har veterinæren sagt), og den er ikke noe beskyttelse fra å få kennelhoste. Men vaksinen hjelper hunden å takle sykdommen slik at den ikke blir like hardt rammet som en hund uten vaksine. Man får kennelhoste vaksinen både som sprøyte og som spray i nesa. Begge deler hos veterinæren. Jeg anbefaler sprøyteformen faktisk. Har hørt mye forskjellig om den nesevaksina, og den er ganske ny så jeg vil ikke bruke den. Men dette går an å diskutere med veterinæren din.

Kennelhoste er en luftveisinfeksjon. Mange av symptomene tyder på kraftig forkjølelse, og det typiske er hosting, harking, innovernysing og oppharking av slim. Kennelhoste er både bakterie og virus, og er vanligste til høst og vinter. Kennelhoste smittes via spytt og slikoppkast fra hunder. Hunder smittes da via direkte kontakt og indirekte kontakt. Man bør derfor ALDRI la hunden hilse på fremmede hunder på utstilling, ikke la den drikke av en annen hunds vannskål, ikke dele leker o.l og følg med hva hunden din spiser/snuser på når du lufter den på utstillingsområdet.
En annen smittekilde kan desverre være dommere på utstilling (LPstevner o.l). En dommer går ofte og sjekker tenner og går da fra hund til hund uten å vaske hendene mellom hver hund. Har hund nr 1 kennelhoste vil ALLE hundene blir smittet (noen er kanskje heldige og slipper unna!) Jeg synes derfor det er dumt at det ikke er mer fokus på håndvask hos dommerne på utstilling og stevner. Smitten spres så raskt!

Inkubasjonstiden til Kennelhosten er 7-10 dager. Dette er da fra smitte og til hosten bryter ut. Men selve kennelhoste er mest smittsom FØR hosten starter. Det er nok derfor så mange hunder smittes også. Eiere tar med hund med kennelhoste på utstilling uten å vite at hunden har kennelhoste med seg.

De fleste veterinærer behandler kennelhoste ved alvorlige tilfeller. Noen ganger kan hunder få lungebetennelse og veldig dårlig almenntilstand. Man kan få hostestillende og antibiotika hos veterinæren. De fleste får hoste og oppgulping uten å utvikle sykdommen til noe mer alvorlig enn en forkjølelse. Det er viktig å holde hunden rolig når den er syk, sørg for at den ikke fryser og hold den i ro. Og ikke la den hilse på andre hunder før 1 uke etter siste hostedag. For å forhindre smitte til andre hunder.

Om dere søker på Kennelhoste på google så får dere opp mye stoff 🙂 Men her er kort og greit fortalt hva kennelhoste er og hvordan det smitter.

Tilbake til hverdagen min 🙂
Tok med meg begge hundene ut for å børste i dag, meget nødvendig hos både dalmatiner og rottweiler. Men ikke tro at de slutter å røyte selv om man børster dem daglig, men man kan få litt mindre hår i hus og mer ute 🙂 hehe!

Jeg kjøpte meg en ny anretning for å fjerne hår hos hundene mine. Nemlig en slik:
pels rive
Den har mindre takker på en side og større tagger på den andre. Ser igrunn ut som et sagblad 🙂 Denne tar underullen kjempeflott på rottweilerpelsen, drar frem MYE underull og hunden elsker den.
Bronto pels
Dette er bare 1/3 av det jeg drog av Brontogutten… NEEEI DA!! Rottweilere røyter ikke?! *ironisk*

Så kastet jeg meg over Nico og hans pels 🙂 Her brukte jeg de minste taggene og var mer forsiktig. For å ikke risikere å kutte hårene hans og ødelegge pelsen (utstilling på gang). Raket forsiktig over han. Pelsen fløy til alle kanter…
Nico pels
Halve verandaen ble dekt av en lag hvite hår… Har jeg nevnt at Dalmiser røyter?? Ikke? Vell, de røyter!! Og det tar aldri slutt 🙂 Jeg kunne børstet han på timesvis og fremdeles fått av mer pels. Det er jeg sikker på!! Men om jeg skal si det selv så syns jeg ikke underull er det grann bedre enn dalmatinerpelsen. Det er å velge en av to onder. Dalmatinerpelsen som er korte stive hår som stikker seg inn i alle møbler, klær, bilen o.l. Eller Rottweilerpelsen der du har stive hår OG lodotter som fyker rundt og ligger som sorte hybelkaniner i hvert hjørne og formerere seg som… Ja KANINER!! Støvsuge en dag, nye kaniner neste dag. 🙂 Evig runddans!

Nei jeg foretrekker dalmatinerhårene. De sees kanskje på klærne, men jeg ser de ikke på gulvet. De samler seg ikke i hjørnet og over hele gulvet som rottispelsen gjør. Når jeg har Bronto på besøk ligger det et sort TEPPE over gulvet. Mens Nico sine hår? Joda, de samler seg under sofaen… (og sokkene mine vell og merke!).

Nok pelssyting for i dag 🙂 Og nok prating for i dag også tror jeg.

Avslutter med to flotte rumper fra dagens tur 🙂
nicobronmto
Og en filmsnutt av de gale lekehundene Nico og Bronto 🙂

1 tanke på “Bare 4 dager igjen…

  1. Så utrolig flott blogg!! Denne skal jeg følge med på!!! 😀
    Likte utrolig godt at jeg tilfeldigvis leste i dag når du tilfeldigvis nettopp hadde skrevet om røyting og pelsstell… Jeg har jo en Boxer jeg ikke skjønner hvordan jeg skal få de løse hårene av! Den er nok ganske lik dalmatinerpelsen ! Jeg har også bilen full i hår jeg ikke får vekk (alt bak i bagasjrommet heldigvis)) og sokkene er FULLE! Våger ikke ha de i sofaen, for de er så fulle i hår liksom.. hehe….

Legg igjen en kommentar